maandag 19 oktober 2015

Najaarslezingen 2015 in het Groeningemuseum ihkv "Mythische Primitieven"

Najaarlezingen 2015
van het Vlaams onderzoekscentrum voor de kunst in de Bourgondische Nederlanden
Alle lezingen gaan door in de Vriendenzaal van het Groeningemuseum op donderdag om 15 uur en zijn gratis. De lezingen van 08.10 en 26.11 zijn in het Nederlands, de lezing van 17.12 is in het Engels.



08.10.2015: Till-Holger Borchert
Directeur, Musea Brugge
De herontdekking van de Vlaamse Primitieven en het ontstaan van de kunstmusea

26.11.2015: Stefan Huygebaert
PhD Student (BelSPo IAP Justice & populations), UGent Institute for Legal History
Een evidente keuze? De middeleeuwen en haar primitieven als thematiek van de Brugse romantische schilderkunst
De Belgische romantische schilderkunst werd rond 1830 gekenmerkt door een thematische voorkeur voor het nationale verleden, niet het minst voor de helden van de nationale kunstgeschiedenis. Veel van deze ‘mythische primitieven’, zoals Van Eyck, Memling en David, waren in Brugge actief, en de Brugse Academie voor Schone Kunsten bewaarde enkele van hun belangrijkste paneelschilderijen. Daarnaast was Brugge de stad waar de architecturale neogotiek niet alleen haar eerste, maar ook haar meest omvangrijke uitwerking zou kennen.
In deze lezing staat de vraag centraal hoe en in welke mate de vooraanstaande Brugse romantische schilders en hun academie de lokale middeleeuwen en hun primitieven een plaats gaven in hun werken en denken.

17.12.2015: Jenny Graham
Associate Professor in Art History, University of Plymouth
Mythical Primitives: Imagining the Past in Nineteenth-Century Bruges
Bruges and Flanders played a significant role in the Gothic revival taking place across Europe in the nineteenth century.  French painters including Courbet, Toulouse-Lautrec and Gauguin, and the English Pre-Raphaelite artists Dante Gabriel Rossetti, William Morris and Edward Burne-Jones made pilgrimages to Bruges to see works by Jan van Eyck and Hans Memling made famous by new trends in art tourism.  Closer to home, a new Flemish movement in art and literature flourished as it looked back to the gilded age of the fifteenth century, re-imagining the glory days of Van Eyck and Memling in word and image in the nostalgic atmosphere of nineteenth-century Bruges.  In this talk, art historian Jenny Graham (author of Inventing Van Eyck: The Remaking of an Artist for the Modern Age, Oxford and New York, 2007) will explore the cultural history of Bruges’s own relationship with its past as the city negotiated its way into the modern era. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten